ویژگی های رسانه ای پادکست,پادکست,پادکست چیست,از رادیو تا پادکست,موج پادکست,پادکست و سرگرمی,پادكست و روابط عمومی ها,پادکست و تبلیغات,رادیوی آماتوری,روش کار پادکست

پادکست,پادکست چیست,از رادیو تا پادکست

ایران مطلب :پادكست جدیدترین تكنولوژی تولید و نشر محتوای صوتی در اینترنت است. به وسیله پادكست می‌توان صدای خود را در اینترنت منتشر كرد و یك رادیوی آماتوری شخصی داشت.

از رادیو تا پادکست

انسان به کمک حواس پنج گانه می تواند با دنیای پیرامون ارتباط برقرار کند و رسانه ها برای جذب مخاطب خود باید از یکی از این حواس بهره برند، نکته اینجاست که حواس آدمی محدود است، در نتیجه شکل برقراری ارتباط در رسانه محدود است. برای برقراری ارتباط از طریق گوش، صدا لازم است. این ارتباط صدا محور روزگاری از طریق رادیو و حال با رشد تکنولوژی از طریق پادکست نیز میسر شده است. دگرگونی در ابزار و واسطه ارایه پیام تغییراتی در ماهیت فرستنده ی پیام، قابلیت های گیرنده ی پیام و محتوا ایجاد کرده است.

اگر رسانه ها در دوره ای با قدرت انحصاری خود فریاد «تک صدایی» بودند، اینترنت آغازی برای «چند صدایی» شد. حال اگر بخواهیم به صدا به معنای واقعی خود، «صدا»ی فرستنده تکیه کنیم پادکست این امر را سهولت بخشیده است.
موج پادکست به عنوان رسانه

در لغت نامه اینترنتی ویکی پدیا در توضیح کلمه پادکست این طور آمده است: «پادکست یا پادپخش یکی از روش های انتشار پرونده بر روی اینترنت و نام عمومی نوعی برنامه ی آوایی است که توسط کاربران معمولا بر روی یک پخش کننده ی موسیقی دیجیتال و عموماً یک آی پاد به شکل یک فایل صوتی ساخته شده، با استفاده از اینترنت بر روی رایانه های خانگی و یا پخش کننده های دیجیتال پیاده می شود.»

هم چنین واژه پادکست از طرف لغت نامه آمریکایی آکسفورد به عنوان واژه سال 2005 انتخاب شد. این لغت نامه پادکست را این طور معرفی کرده است: "برنامه ای رادیویی که دیجیتالی ضبط شده و برای دانلود و قرار دادن در دستگاه های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می شود."

موج پادکست به عنوان رسانه از اواخر سال 2004 شروع شد. در این سال گسترش و محبوبیت این پدیده به حدی رسید که حتی کاخ سفید هم تعدادی از سخنرانی های جرج بوش را به صورت پادکست آماده کرده و بر روی سایت رییس جمهور امریکا قرار داد. پیشرفت قابل ملاحظه در پادکست را می توان مرهون تولید کننده های ام پی تری دانست. این نوع نرم افزار ضبط و پخش صدا (mp3) را چند دانشجوی ایتالیایی اختراع کردند که حجم صدا را به یک پانزدهم می رساند بدون اینکه کیفیتش چندان فرقی بکند.
ویژگی های رسانه ای پادکست

پادکست یک رسانه است و وظیفه انتقال پیام را از ذهن برنامه ساز به مخاطب بر عهده دارد. اگر آن را با وبلاگ ها و رسانه های نوشتاری آن لاین مقایسه کنیم، روند انتشار و انتقال پیام در آن پردردسر به نظر می رسد. اما به نسبت رادیو ها، بسیار رسانه ارزان قیمتی به شمار می رود.

 از طریق صدا، می توان جنبه تفریحی و سرگرمی بیشتری به یک بسته رسانه ای داد. از این نظر، پادکست ها به نسبت رسانه های مکتوب آن لاین و غیرآن لاین این ویژگی را دارند که می توانند مخاطبان خود را سرگرم کنند

در مرحله پس از تولید پیام، این رسانه بسیار سریع عمل می کند چرا که در فاصله آپلود فایل توسط برنامه ساز و دانلود آن از سوی مخاطب، نیاز به رعایت بسیاری از کاغذبازی های معمول و کسب مجوز ندارد.در نتیجه پخش آن سریع و کم هزینه است.

پادکست و سرگرمی

از طریق صدا، می توان جنبه تفریحی و سرگرمی بیشتری به یک بسته رسانه ای داد. از این نظر، پادکست ها به نسبت رسانه های مکتوب آن لاین و غیرآن لاین این ویژگی را دارند که می توانند مخاطبان خود را سرگرم کنند. پخش موسیقی، مصاحبه با افرادی که محبوبیت دارند، امکان انتقال حس و حال مکان های مختلف در گزارش ها و... همه و همه موجب می شود که بتوان به طور جدی بر روی کارکرد های این رسانه در این زمینه برنامه ریزی کرد.

پادکست و آموزش

یکی از جنبه های مهم پادکست، ایفای نقش در فرآیند آموزشی کشور است. برای مثال پادکست به عنوان یک یار کمک آموزشی، بخشی از وظایف آموزشی را بر عهده می گیرد. از سویی اطلاعات مورد نظر را به شکل تدوین شده در اختیار دانش آموزان قرار داده و از سویی دیگر، آنها می توانند استفاده از میکروفن جانبی را جایگزین بخشی از جزوه نویسی خود کنند. در جامعه ای به شدت شفاهی مانند جامعه امروز ایران، می توان با برنامه ریزی، گام های مطلوبی در این باره برداشت.

پادکست,پادکست چیست,از رادیو تا پادکست

پادكست و روابط عمومی ها

امروزه سازمان ها و شركت های تجاری در سراسر دنیا برای دسترسی مستقیم به مشتریان خود، پادكست را به رسانه های سازمانی خود می افزایند. پادكست پدیده ای نوین و ابزاری عالی در روابط عمومی ها است و رسانه ای كه می تواند روابط عمومی خلاقی را طراحی كند. كارشناسان روابط عمومی چهره شركت و سازمان محسوب می شوند، یعنی مسئولیت اطلاع رسانی، تصویر سازی و غیره را بعهده دارند. در اینجا ابزار قدرتمند جدیدی وجود دارد كه به این چهره صدا می بخشد و صدا بیش از متن صرف موثر است، بنابراین این رسانه نه تنها قدرتمند است، بلكه كاربرد آن آسان وگستردگی آن بیش از هر رسانه موجود دیگر است و به میزان قابل توجهی در هزینه ها صرفه جویی می كند و می توان گفت رسانه ای است كه اثر بخشی یك پیام رادیویی را افزایش می دهد. به هنگام پخش برنامه رادیویی یا تلویزیونی افراد از تعداد شنوندگان و بینندگان اطلاع دقیق ندارند اما با پادكست می توان از تعداد دقیق ذخیره شدن برنامه توسط افراد مطلع شد. حتی مشخص می شود که مخاطبین از چه مناطقی هستند و بدین ترتیب می توان برنامه خود را مرتبا بهبود بخشیده و به انتظارات مخاطبین خود پاسخ دهند.

پادکست و تبلیغات

پادکست یک برنامه اجباری نیست که مخاطب در ساعات و شرایطی خاص، موظف به گوش دادن آن باشد. زمان و شرایط دریافت پیام از طریق این رسانه کاملا در اختیار مخاطب است.

شما نمی توانید برنامه صوتی تهیه شده خود را مثل پیک های تبلیغاتی، به زور به خانه های مردم بیندازید و نمی توانید مثل تلویزیون در میان برنامه ها، آگهی های بازرگانی را در این جا به خورد مخاطب بدهید. چراکه در این جا به راحتی می توان از روی بخش آگهی ها عبور کرد. مهم هم نیست پادکست چند دقیقه باشد و چه چیزی را آگهی کند. برای معرفی محصولات و یا خدمات در این رسانه به ابتکار عمل بیشتری نیاز داریم.
پادکست و حریم خصوصی

پادکست ها می توانند به راحتی حریم خصوصی افراد را زیر پا گذاشته و به محدوده خصوصی آنها تجاوز کنند. تدوین یک منشور اخلاقی غیراجباری و آموزش عمومی در زمینه اخلاق فعالیت رسانه ای برای افراد غیرروزنامه نگار، راهکار دیگری است که اگر قصد ساماندهی این فعالیت ها را داریم، برای امن شدن فضای مجازی از تجاوز به حریم خصوصی باید صورت گیرد.

در پایان باید گفت پادكست به عنوان تكنولوژی نوین در عرصه ارتباطات یك رسانه محسوب می شود كه می تواند سرویس های علمی، آموزشی، تخصصی و سرگرمی و... را ارائه دهد. پادكست با تكثر صدا می تواند صداهای خاموشی كه قبلا قابل شنیدن نبودند از جمله گروه های محروم و ستمدیده، مخالفان و حتی صداهای جدیدی را به گوش همگان برساند. تكثر صدا تكثر رسانه ای را در پیش دارد كه منجر به گسترش عرصه عمومی می شود.

منبع : tebyan.net
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه